“Haa, cantik-cantik” Jawab saya,
acuh tak acuh. Saya melihat sebentar lukisannya dan kemudian mengalihkan
pandangan pada ‘iPhone’, melihat email dan ‘newsfeed Facebook’ yang masuk
dengan pantas.
“Ayah tak tengok pun. Ayah ni,
jangan lah asyik tengok telefon je. Tengoklah sini sekejap!” Marah Humaira’. Saya
tersentak. Tersentap. Tergamam. Tergumam.
“Ok, ok, ‘sorry’, meh sini ayah
tengok, ” saya meletakkan telefon, dan kemudian memberi sepenuh perhatian
padanya.
Di dalam hati penuh dengan rasa
bersalah.
“Ya Allah, teladan apa yang telah
aku tunjukkan ini.” Bicara saya di dalam hati.
Tidak ada ibu bapa yang suka bila mereka bercakap dengan anak-anak, mereka melayani dengan sambil lewa. Acuh tak acuh kata peribahasa.
Bukan sahaja dengan anak-anak, bahkan
ketika berinteraksi dengan siapa sahaja sekalipun, kita pasti tidak menyukai bila
orang yang sedang kita berkomunikasi dengannya tidak memberi sepenuh perhatian.
Tergaru sana, tergaru sini, mata memandang ke lain, apatah lagi bila mata dan
jari sibuk dengan telefon pintar.
Sangka kita pastilah orang ini
tidak berminat untuk berbicara, bukan sahaja tidak minat, pasti dalam hati akan
terdetik kata-kata “biadap betul!” atau yang sama waktu dengannya.
Andai dengan anak-anak, pasti
telah dimarahi atau kalau zaman dahulu, dipulas atau dijentik telinga.
Teringat beberapa tahun dulu
ketika saya mengajar di makmal komputer. Antara pantang utama saya ketika itu
adalah ketika saya mengajar, anak-anak murid bermain facebook di belakang.
Sebab itu bila mengajar di makmal, sesekali saya akan mundar mandir ke depan dan
ke belakang, cuba untuk memastikan agar mereka kekal fokus.
Nah, bagaimana kita dengan
anak-anak? Apakah perasaan anak-anak tika mereka meminta perhatian, kita
melayaninya dengan sambil lewa?
Bagaimana perasaan mereka tika
waktu yang sepatutnya kita luangkan dan berikan sepenuh perhatian pada mereka,
kita zalimi dengan melayani ‘ facebook notification’, membaca dan menjawab
email yang masuk dengan pantas, melayari portal berita dan menyemak update twitter?
Perasaan anak-anak tidak jauh
bezanya dengan kita. Apa yang kita tidak suka, itulah juga yang tidak disukai
oleh anak-anak. Jika kita marah dan kecewa bila anak-anak terlalu asyik dengan
TV dan komputer, itu jugalah yang dirasai mereka bila kita terlalu asyik dengan
‘Facebook’, ‘email’, sms, ‘whatsapp’ dan macam-macam lagi notification dari
smart phone.
Khuatir andai anak-anak mengambil
teladan dan belajar dari tingkah laku ibu bapa. Tika kita ingin mereka memberi
perhatian pada kita, mereka ‘mengaplikasikan’ apa yang telah dipelajari dengan
melayani ibu bapa dengan acuh tak acuh.
Lebih malang jika ‘aplikasi’ dari
teladan ini dipraktikkan bila ibu bapa telah tua, mudah terasa dan memerlukan
perhatian.
Jangan salahkan orang lain andai kita
yang terlebih dahulu derhaka pada mereka.
Ibu bapa adalah cermin teladan
bagi anak-anak. Baik teladan yang ditunjukkan, baiklah teladan yang diikuti.
Buruk teladan yang ditunjukkan, buruk juga teladan yang diikuti.
Ayuh kita muhasabah. Apa jua ‘notification’
yang datang dari telefon pintar, pasti boleh ditangguhkan. Tidak rugi rasanya andai
kita ambil sedikit masa untuk berbalas komen atau membalas email. Lakukanlah
bukan pada masa yang seharusnya kita memberi tumpuan pada anak-anak.
Bila bersama dengan mereka,
letakkanlah telefon jauh-jauh. Berikanlah sepenuh perhatian, bermainlah dengan
bersungguh-sungguh. Tika berbicara, tenunglah anak mata mereka dan berilah
perhatian sepenuhnya.
Buatlah mereka rasa dihargai agar
mereka juga nanti akan pandai untuk menghargai.
Ye, peringatan ini adalah untuk
diriku sendiri.
Benar benar rasa terpukul juga bila membaca post ini,tiba tiba terasa saya tidak melayani anak sy malah sibuk dgn smartphne..aduuhhh.thnks for.this post..iabuat sy sedar..
ReplyDelete