Kisah ini diriwayatkan dari
Suwaid Bin Ghaflah, direkodkan oleh Ibnul Qayyim dalam kitabnya Belitan Iblis
pada bab Belitan Iblis pada golongan Rafidhah.
Suatu hari, aku melewati
sekumpulan orang-orang Syi’ah yang sedang mencaci Abu Bakar dan Umar serta mengurangi
kedudukan mereka. Aku lalu pergi mendapatkan Ali Bin Abi Talib lalu berkata:
Hai Amirul Mukminin! Aku lewati beberapa orang dari sahabatmu yang mereka
menyebut-nyebut sesuatu yang tidak baik terhadap Abu Bakar dan Umar, dan
kalaulah tidak kerana mereka menyangka yang engkau juga ada menyimpan sesuatu
yang serupa itu di dalam hati mu, pasti mereka tidak akan berani untuk
menyatakan perkara tersebut.
Ali terus menjawab: “A’udzubillah!
A’udzubillah! Andai aku ada menyimpan sesuatu di dalam hatiku, selain apa yang
diamanatkan oleh Nabi S.A.W kepadaku.”
“Allah akan melaknati sesiapa
yang menyimpan dari hal keduanya selain yang baik-baik sahaja. Bukankah kedua
mereka adalah saudara Rasulullah, sahabat dan wazirnya? Moga-moga Allah menurunkan
rahmat ke atas keduanya.”
Kemudian Ali r.a bangun sedang
air matanya mengalir kerana menangis, kemudian dia memimpin tanganku sehingga
ke masjid lalu dia naik ke atas mimbar dan duduk di atasnya dengan penuh
tenang. Dia meraut-raut janggutnya yang putih, sehinggalah orang ramai datang
dan berkumpul. Kemudian dia pun bangun dan menyampaikan kalimah-kalimah ringkas
yang cukup berkesan.
“Apa sebabnya masih ada orang
yang menyebut kedua penghulu Quraisy dan bapa dari kaum Muslimin dengan sesuatu
yang aku sendiri bersih dari apa yang dikatakannya, sedang apa yang
dikatakannya itu adalah suatu dosa. Ingatlah, demi Tuhan yang memecahkan benih
di bumi, dan yang menyembuhkan manusia dari penyakit, tiada seorang pun yang
mencintai keduanya melainkan dia itu orang Mu’min yang bertaqwa, dan tiada
seorang pun yang membenci keduanya itu, melainkan dia orang jahat yang berdosa.”
“Kedua mereka telah menemani
Rasulullah s.a.w atas kebenaran dan kesetiaan, mereka menyuruh dan melarang,
mereka memarahi dan menghukum, namun mereka tidak pernah berlebih-lebihan
terhadap apa yang mereka lakukan sehingga mengatasi apa yang dibuat sendiri
oleh Rasulullah s.a.w. Manakala Rasulullah s.a.w sendiri tidak memilih selain
dari apa yang dipilih oleh mereka berdua, dan beliau tidak mencintai seseorang
lebih dari kedua mereka.”
“Rasulullah s.a.w telah pergi
sedang beliau redha terhadap keduanya, dan mereka berdua juga telah pergi dan
kaum Muslimin juga telah redha terhadap mereka. Rasulullah s.a.w telah menyuruh
dia (Abu Bakar) untuk menjadi Imam kepada kaum Muslimin selama sembilan hari
dalam hayat beliau sendiri. Apabila Rasulullah s.a.w wafat, kerana beliau telah
memilih apa yang ada di sisi Allah, Abu Bakar dipilih oleh kaum Muslimin untuk
menjadi pemimpin. Diserahkan kepadanya perkara zakat, kemudian diberikan
kepadanya bai’ah dengan penuh taat dan patuh.”
“Dialah orang pertama yang membuka
pintu (Khalifah) dari suku Bani Abdul Muthallib, padahal dia tidak senang
kepada jawatan itu. Dia suka jika ada orang di antara kita yang dapat
menggantikannya untuk memegang jawatan itu. Demi Allah, dia adalah sebaik-baik
manusia yang hidup, yang paling banyak rahmatnya, yang paling lemah lembut,
yang jalannya penuh wara’ dan yang paling terdahulu usia keislamannya.”
“Dia pernah diserupakan dengan
Malaikat Mikail dari segi kelembutan dan kerahmatannya, dan diserupakan dengan
Nabi Ibrahim dari segi kemaafan dan ketenangannya. Dia berjalan atas jejak
Rasulullah s.a.w. hingga selesai tugasannya. Moga-moga Allah merahmatinya.”
“Kemudian dia (Abu Bakar) telah
mengangkat Umar r.a dan aku sendiri di antara orang yang redha terhadap Umar.
Umar pula telah mendirikan dasarnya sesuai dengan kehendak Rasulullah s.a.w dan
sahabatnya, iaitu Abu Bakar. Dia telah mengikuti jejak langkah keduanya,
sebagaimana anak kambing yang baru dilahirkan mengikut jejak ibunya.”
“Dia demi Allah, adalah seorang
yang belas dan rahmat kepada sekalian orang-orang yang lemah, selalu
menyebelahi orang yang teraniaya daripada orang yang menganiaya dan tidak
pernah menghiraukan celaan orang yang mencela.”
“Dia telah dibuat Allah contoh
atas lisannya, dan menunjukkan kebenaran dalam urusannya, sehingga
kadang-kadang kami menyangka bahawa malaikat yang berkata-kata atas lisannya.”
“Allah telah memuliakan Islam
dengan keislamannya, menjadikan tiang bagi agama dengan hijrahnya, diletakkan
perasaan takut di hati kaum Munafiqin dengan ketegasannya dan perasaan cinta di
hati kaum Mu’minin dengan keutuhan peribadinya.”
“Dia telah diserupakan Nabi s.a.w
sebagai Jibril kerana tegas dan keras hatinya terhadap musuh.”
“Jadi siapa lagi yang dalam
pandangan kamu orang yang sama dengan mereka berdua itu? Moga-moga Allah
merahmati mereka berdua, dan diberikan kita kekuatan untuk mengikuti jejak
langkah mereka. Siapa yang mencintaiku, hendaklah mencintai keduanya, dan siapa
yang tidak mencintai keduanya, maka dia telah membenciku, dan aku adalah bersih
dari tindakan orang itu.”
“Dari hari ini, jika aku dapati
seseorang yang berani menyentuh peribadi kedua mereka itu, nescaya aku akan
menghukumnya dengan seberat-berat hukuman. Kecuali orang yang dihadapkan kepadaku,
lalu ia mengatakan penyesalannya dan tidak akan mengulangi pencelaannya sesudah
hari ini. Maka dosanya ditanggung atas siapa yang melakukan dosa itu.”
“Ingatlah, bahawa sebaik-baik
ummat ini sesudah Nabinya adalah Abu Bakar dan Umar, moga-moga Allah meredhai
keduanya. Kemudian Allah sahajalah yang lebih tahu siapa yang lebih baik dari keduanya
dan di mana dia berada.”
“Aku mengucapkan kata-kata ini,
dan aku memohon ampunan kepada Allah, bagi diriku dan bagi dirimu sekalian.”
Ini adalah kata-kata Saidina Ali
dalam membela Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar ketika beliau mendengar ada
yang mencaci mereka. Nah, jika beginilah sikap Saidina Ali sendiri terhadap
kedua sahabat agung ini, maka pasti mereka yang sentiasa mencela mereka berdua
ini adalah dari kalangan mereka yang sesat.
Moga Allah memelihara kita dari
pengaruh Syi’ah Rafidhah yang sesat lagi menyesatkan. Moga Allah memberikan
taufiq dan petunjuk kepada mereka yang telah terpengaruh untuk kembali ke
pangkal jalan Ahli Sunnah Wal Jama’ah.
Wallahua’lam.
Rujukan:
Belitan Iblis: Perdayaan dan Tipudayanya, Ibnul Qayyim. Diterjemahkan oleh Syed Ahmad Semait (1994).
No comments:
Post a Comment