“Jom makan kat restoran tu?” Ajak
Hilman kepada kawannya, Zaim.
“Eh, bukan restoran tu tak halal
ke?” Balas Zaim, hairan dengan ajakan kawannya.
“Tapi aku nampak ada orang melayu
makan kat situ tadi, pakai kopiah lagi.” Jelas Zaim dengan yakin.
“Errrr….,” Hilman terpinga-pinga.
Dalam satu lagi situasi.
“Kau tak nak ‘join’ ke skim
pelaburan ni, keuntungannya berlipat kali ganda, ramai yang dah berjaya.”
Bersemangat Hafiz cuba mengajak sahabat baiknya Zairul untuk menyertai skim
pelaburan ala piramid yang baru disertainya.
“Aku tak minatlah
pelaburan-pelaburan ‘online’ jenis begini, lagipun aku pernah baca dekat
website Ustaz Zaharuddin yang pelaburan jenis ni berpotensi besar haram sebab ada
melibatkan unsur-unsur riba. Bahkan ada pakar ekonomi Islam peringkat
antarabangsa yang mengharamkannya.” Hujah Zairul, cuba menolak ajakan rakannya
dengan lembut dan dengan sedikit ilmu yang diketahuinya melalui pembacaan dan
analisa.
“Mana boleh haram, ada ramai
ustaz yang berkelulusan timur tengah menyertai pelaburan ni, takkanlah mereka
tak tahu? Bahkan ada yang jadi ejen, tahu tak? Ramai juga pensyarah-pensyarah
universiti, doktor, peguam dan jurutera yang dah sertai, takkan kau nak kata
dia orang ni tak reti?” Balas Hafiz sedikit marah, membidas kembali persoalan
Zairul dengan ‘hujah’, membuat Zairul tergamam.
Situasi-situasi di atas mungkin
hanya rekaan saya semata, tidak ada kena mengena secara langsung dengan yang
hidup atau yang telah mati, tapi saya yakin ianya banyak berlaku di alam nyata.
Baiklah, sebenarnya apa yang saya
cuba sampaikan dari 2 kisah rekaan di atas adalah cara kita berfikir tentang
hukum dan menentukan keabsahan tindakan kita dalam apa jua situasi.
Perkara pertama yang mesti kita
fahami adalah; halal dan haram mesti bersandarkan kepada hujah dari Al Quran
dan Sunnah. Bukan bermakna kita merujuk secara langsung kepada Al Quran dan
Hadis nabi tanpa panduan dari guru, tetapi melalui pendapat dan perbahasan para
ulama’ yang telah menganalisa dalil-dalil dengan metodologi khusus yang
diperakui.
Sebagai orang awam, kita
mengetahuinya melalui pembacaan, pembelajaran di kelas-kelas dan mungkin juga
melalui ilmuan yang menjelaskan kepada kita sesuatu perkara dengan terperinci
lengkap dengan dalil-dalilnya.
Terpulanglah hendak mengikuti
mana-mana mazhab atau pendapat mana-mana ulama’ sekalipun, apa yang pasti, halal
dan haram tidak boleh kita sandarkan kepada perbuatan mana-mana pak lebai dan ustaz,
terutamanya dalam perkara-perkara yang kita ketahui secara jelas unsur-unsur
haramnya.
Sebagai contoh dalam situasi yang
saya sebutkan di atas, melihat Pak Lebai berkopiah makan di restoran yang kita
ketahui status halalnya diragui bukan satu hujah untuk kita makan di sana.
Paling tidak, perlu kita siasat mengapa Pak Lebai tersebut makan di sana atau
bertanya terus kepada tuan restoran tentang status makanan di kedainya sebelum
boleh kita makan di restoran tersebut. Boleh jadi Pak Lebai tersebut mengetahui
apa yang tidak kita ketahui, boleh jadi juga dia tidak tahu akan status
restoran tersebut.
Satu lagi contoh adalah dalam
pelaburan internet. Banyak hujah ‘halal’nya sesuatu pelaburan yang saya dengar,
adalah bila ada ustaz itu dan ustaz ini masuk, apatah lagi ustaz-ustaz yang
popular, maka pelaburan tersebut halalan thoyyiban untuk disertai. Bukan begitu
caranya, kita mesti menyiasat atau bertanya kepada pihak yang berautoriti dan
mereka yang ahlinya hingga kita berpuas hati bahawa penyertaan kita adalah sah
dari segi hukum dan undang-undang negara.
Biasakan diri kita mencari dalil
sebelum membuat apa-apa keputusan dan tindakan, bukan buat keputusan dan
kemudian baru mencari dalil. Sebagai muslim, kita mesti lebih sensitif,
terutamanya dalam perkara yang melibatkan halal dan haram.
Kebenaran juga bukan berdasarkan
kepada ramainya sokongan atau popularnya sesuatu pandangan, mungkin kadang-kadang,
kebenaran itu berada pada kelompok yang kecil yang dilihat menentang arus yang
popular dalam masyarakat.
Sebagai contoh, katakan berjumpa
bomoh yang menggunakan jin telah menjadi amalan popular dalam masyarakat. Namun
begitu, popularnya amalan tersebut tidak membolehkan kita yang mengetahui
dengan jelas akan haramnya hukum berjumpa bomoh untuk melakukan amalan tersebut
berdalilkan kebiasaan dan populariti amalan tersebut dalam masyarakat.
Biasakan diri berdamping dengan
orang-orang yang lebih berilmu, terutamanya ilmu agama. Jika tidak tahu atau
tidak pasti tentang sesuatu perkara, rujuklah pada orang yang ahlinya. Tidak
kira dalam apa jua perkara, solat, puasa, zakat, haji, muamalah kewangan atau
politik semasa, ilmu mesti dijadikan asas pertimbangan dalam apa jua perkara.
Tidak semua perkara kita boleh
berlapang dada. Ada perkara yang jelas haram dan besar mudharatnya, perlu kita
tinggalkan dan nyatakan penentangan semampu yang mungkin. Berlapang dada
hanyalah pada perbezaan-perbezaan pendapat pada perkara yang tidak melibatkan
usul-usul Aqidah dan mudharat yang besar pada kaum Muslimin.
Tidak wajar kita ‘berlapang dada’
dan membiarkan perkara-perkara yang jelas haram dan memberi mudharat besar
kepada diri dan kepentingan kaum muslimin. Paling tidak, nyatakan penentangan
di dalam hati kepada mungkar yang sedang berlaku, kerana itu adalah
sedhaif-dhaif tahapan iman.
Moga Allah memberi kita faham
tentang agamanya dan mengurniakan kita petunjuk menuju jalannya yang lurus.
Wallahua’lam.
No comments:
Post a Comment