Bila berbicara tentang kemenjadian
tarbiah, kita mesti lebih subjektif. Penilaian tentang kejayaan tarbiah tidak
sekadar memenuhi kotak-kotak kosong pada dokumen penilaian dengan angka-angka
atau tanda-tanda.
Kemenjadian tarbiah tidak boleh
dinilai hanya dengan komitednya seorang akh menghadiri usrah, katibah, rehlah
dan segala wasilah tarbiah yang dilaksanakan oleh Jama’ah, tapi ia mesti
dinilai berdasarkan ketinggian akhlaq dan membuminya segala hakikat tarbiah itu
dalam dirinya.
Sebagai contoh.
Kesungguhan seorang akh dalam
menjaga masa tidak boleh dikatakan berjaya bila akh tersebut hanya mampu
menepati masa ketika menghadiri program, tapi sering lambat atau tercicir dalam
menghadiri solat berjemaah di masjid atau ketika berjanji dengan orang lain.
Begitu juga kefahaman tentang
sabar. Ia tidak boleh dinilai hanya dengan berjayanya seorang akh melalui semua
modul dan bahan yang membicarakan tentang makna dan isi daripada sifat sabar.
Tapi ia harus juga dinilai berdasarkan
reaksi akh tersebut bila berdepan dengan cabaran dan ujian yang singgah dalam
kehidupannya. Kejayaan tarbiah akan terserlah bila dia mampu sabar dan
memberikan reaksi yang tepat ketika senang mahupun ketika susah, ketika dipuji
atau dicerca, ketika difitnah mahupun ketika mendapat kemenangan.
Bila berbicara tentang tarbiah ukhuwwah,
tidak cukup sekadar tahu tentang peringkat-peringkat ukhuwwah seperti berlapang
dada dan mengutamakan kepentingan sahabat lebih dari kepentingan diri.
Tapi, hakikat ukhuwwah mesti
dibuktikan di alam realiti dalam hubungannya dengan orang lain. Kejayaan tarbiah
ukhuwwah akan terserlah bukan ketika air tenang sahaja, tapi ketika air
berkocak kencang hingga menggegarkan jiwa-jiwa.
Berlapang dada bukan sekadar
membebaskan diri dari bersangka-sangka, tapi tarbiah ukhuwwah akan sangat
bermakna bila kita mampu berlapang dada dalam mengakui kesilapan dan menerima
teguran dari sahabat, tanpa ada bekas dan merajuk dengan organisasi, walaupun
amat pedih dan melukakan jiwa.
Tarbiah ukhuwwah yang benar juga
akan melahirkan sifat mampu berlapang dada untuk memaafkan dan membetulkan
kesilapan sahabat dengan cara yang paling indah, tidak kira kecil atau besar, walaupun
kesilapannya amat menyakitkan.
Kefahaman tentang tarbiah dzatiah
tidak ada maknanya jika seorang akh hanya mampu menguasai bahan, mampu
bercerita dengan baik dengan mengungkapkan kisah-kisah dari sirah nabi, para
sahabat dan pejuang agama untuk menyampaikannya kepada orang lain dengan efektif.
Tapi gugur dan bisu bila berdepan dengan cabaran dan pelbagai masalah dalam organisasi
dakwah dan realiti kehidupan yang memerlukan dia memulakan dakwah secara
berseorangan.
Lebih-lebih lagi bila merungut, mengeluh dan merajuk-rajuk bila
melihat ikhwah di tempat barunya tidak sefaham dan tidak selaju dirinya dalam
beramal.
Kefahaman yang benar tentang
tarbiah dzatiah tidak akan melahirkan sifat-sifat sebegitu.
Benar, iman itu ada turun
naiknya, namun, akh yang beriltizam dengan tarbiah dan berintima’ dengan
kefahaman dakwah yang benar tidak akan tercicir terlalu jauh ketika futhur.
Jalan tarbiah itu bukan sekadar
teori dan retorik kosong kata-kata atau tulisan tanpa sebarang makna, tapi ia
adalah pembuktian di alam realiti.
Tarbiah itu bukan sekular sifatnya.
Ia tidak sekadar pada menghabiskan silibus yang digariskan, tidak juga sekadar
menghabiskan bahan-bahan di dalam buku dengan perbincangan lumat di dalam
usrah. Tidak juga sekadar melalui siri-siri daurah, mukhayyam dan katibah tanpa
gagal.
Tarbiah itu bukan sekadar
maklumat, tapi tarbiah itu mencetus akhlaq. Tarbiah itu tidak sekadar mencetus
tahu, tapi mencetus mahu dan membina mampu.
Murabbi yang baik adalah murabbi
yang mampu untuk membumikan sifat-sifat tarbiah dalam dirinya dan menjadi
qudwah buat mutarabbinya. Tidak ada maknanya gelaran-gelaran dan pengiktirafan
jika hakikat diri murabbi kosong tanpa qudwah untuk diikuti.
Tarbiah kita bukan tarbiah plastik,
bukan kosmetik yang hanya menutupi sifat-sifat mazmumah diri dengan
bahasa-bahasa basah bertemakan jema’ah yang sering diungkapkan.
Kejayaan tarbiah keimanan para
sahabat terbukti apabila mereka mampu mengungkapkan “Inilah yang dijanjikan
Allah dan Rasulnya kepada kita” saat melihat ketumbukan demi ketumbukan mengepung
dari segenap penjuru dalam suasana yang amat getir ketika Perang Ahzab
berlangsung.
Allah mengiktiraf kejayaan
tarbiah generasi ini selepas melalui ujian demi ujian di medan realiti.
Jalan tarbiah ini pasti akan ada
ujian-ujiannya, dan ia akan datang dalam pelbagai bentuk, sesuai dengan tahap keimanan kita kerana ia adalah sunnatullah buat para pendakwah. Pastinya ia akan datang menguji pada titik kehidupan kita yang paling lemah. Mampukah kita untuk mengungkapkan “Inilah
yang dijanjikan Allah dan Rasulnya” saat ujian melanda?
Sama-sama kita berdoa dengan
bersungguh-sungguh agar Allah mengurniakan kita thabat di atas jalan ini hingga
ke akhir hayat.
Insyaallah.
......... Tarbiah itu bukan sekadar maklumat, tapi tarbiah itu mencetus akhlaq. Tarbiah itu tidak sekadar mencetus tahu, tapi mencetus mahu dan membina mampu.
ReplyDelete